Unohtuiko jokin? Muista loppuverryttely

Kuten aiemmassa postauksessa kirjoittelin, niin mä oon siis tosiaan viime aikoina alkanut keskittyä ja panostaa enemmän myös kehonhuoltoon. Olenkin ajan kanssa vihdoin onnistunut luomaan siitä itselleni rutiinin, ja varsinkin reenien loppuverryttelystä tykkään paljon. Loppuverryttely on ihan yhtä tärkeää kuin lämmittelykin, koska sen tarkoitus on nopeuttaa kehon palautumista ja saada nesteet liikkeelle kehossa. Ja kukapa aktiivisesti treenaava ei tahtoisi palautua maksimaalisessa ajassa jokaisen treenin jäljiltä, varsinkin jos omilla valinnoilla voi siihen vaikuttaa?

Varsinkin rankkojen jalkatreenien jälkeen jalat tuntuvat tosi raskailta, jolloin putkirullaaminen sekä venyttely on ihania apukeinoja. Rullauksen luoma paine rentouttaa lihaksen ja avaa mahdolliset treenissä syntyneet kiinnikkeet, minkä takia foamroller-käsittelyn jälkeen olo jaloissa on ihanan rentoutunut, eikä seuraavana päivänäkään tarvitse pidätellä itkua koittaessa nousta sängystä (tai vessanpöntöltä) ylös. Kokoan siis taas alle vinkkejä, jotka kannattaa painaa muistiin ja ottaa osaksi omaa treeniä loppuverryttelyn merkeissä. Nyt siis vinkkejä loppuverkkaan, jotta saadaan palautumiseen kunnolla vauhtia!

  • Venytykset saavat olla hieman pidempiä, noin 20-30sekuntia on hyvä kesto
  • Kuten ei lämmittelyn, niin ei myöskään loppuverryttelyn tarkoitus ole kehittää liikkuvuutta, vaan nimenomaan saada keho palautumaan – älä siis rullaa kovalla paineella
  • Treenin jälkeen käytä hidasta rullaustekniikkaa, sopivalla paineella
  • Rullaa kohti sydäntä
  • Loppuverryttelysessionkaan ei tarvitse olla tuhottoman pitkä, riittää että käsittelet treenissä kuormittuneet lihakset

Mun 10% alekoodi foamroller.fi-verkkokauppaan on siis zaninasandra, joten tuo kannattaa hyödyntää jos oma foamroller ostoslistallasi pyörii. 🙂

-J

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen

You must be logged in to post a comment.