Suojaa kehosi vaurioilta

Moikka ja ihanaa alkanutta viikkoa!

Nostakaas hei käsi ylös kaikki, kenellä kehonhuolto jää usein kaikista vähimmälle huomiolle treeneissä? Hävettää myöntää, mutta mä oon kans kuulunu siihen koulukuntaan, joka aika taidokkaasti on onnistunu laiminlyömään kehonhuoltoa. Mulla on sellainen viha-rakkaussuhde esimerkiks venyttelyyn, mut oon koittanu syventää sitäkin suhdetta enemmän sinne rakastumisen puolelle. Rakastan nähdä kehitystä ja se motivoi, oon myös asettanu itelleni tavoitteen päästä spagaatti jouluun mennessä. Saas nähdä miten onnistun. 😉 No mutta, takaisin päivän aiheeseen.

Kehon huoltaminen on ihan äärimmäisen tärkeää, eikä sen tärkeyttä voi tarpeeks korostaa. Ei, se ei todellakaan ole ”turhaa ajanhukkaa”, sillä pahimmassa tapauksessahan kehon huoltamisen laiminlyönti voi aiheuttaa parantumattomia vaurioita kehossa. Aloitan nyt tällaisen neljän postauksen postaussarjan kehonhuollosta, ja tänään kirjoittelen putkirullauksella lämmittelystä.

Mulla oli pari vuotta harkinnassa ostaa oma putkirulla, mutta jotenkin ajattelin aina että ei se nyt niin kummallinen kapistus voi olla. Pelkäsin myös, että sen käyttö sattuisi ihan törkeen paljon. Nyt kuitenkin kun oon muutaman kuukauden omistanut prorollerini niin täytyy kyllä vähän hakata päätä seinään tuolle entiselle ajattelutavalleni. Oon nimittäin aivan rakastunut.

No mitenkäs se kipu sitten? Alkulämmittelynhän ei todellakaan kuulu olla mitään lihasten murjomista, vaan ihan vain kevyttä rullailua. Teet sillä suuren palveluksen kehollesi ja kiität itseäsi myöhemmin, kun alat panostamaan kehonhuoltoon ennen kuin on myöhäistä. Lisäksi treeneissä  huomaa eron todella konkreettisesti, uskokaa tai älkää. Alla luettelenkin siis vinkkejä nimenomaan lämmittelyyn putkirullalla, ja suosittelen nyt ihan oikeasti painamaan nämä muistiin, ja kokeilemaan rullailua.

  • Älä tee 10 sekuntia pidempiä rullauksia lihasta kohden
  • Älä rullaa hitaasti tai kovalla paineella, vaan nopeita sivauksia
  • Pidä huoli, ettei rullaus aiheuta pientäkään kipua, vaan tuntuu mukavalta
  • Koko kroppaa ei tietenkään tarvitse käydä läpi, jos tuleva treeni on vaikkapa jalkatreeni. Rullaa siis vain ne lihakset, joita tulet treenissä tarvitsemaan
image

Kyseinen roller menee myös sisustuselementtinä varsin hyvin;)

Jos oman putkirullan ostaminen kiinnostaa, niin koodilla zaninasandra saat 10% alennuksen tilauksestasi foamroller.fi verkkokaupasta! 

<3 Janina

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen

You must be logged in to post a comment.