Näillä vinkeillä vältät pahimman juhannusähkyn

Kesällä usein tulee lomalla otettua ruokailuiden sekä liikunnan suhteen hieman rennommalla otteella. Juhannuksena tämä ilmiö kuitenkin useimmilla kärjistyy. Tässä ei missään nimessä ole mitään vikaa ja itsekin liputan sille ajatukselle, että välillä saa ja pitää herkutella. Ja tänään varmasti herkuttelen.

Kohtuus kuitenkin kaikessa, mä itse ainakin pystyn nauttimaan tästä keskikesän juhlasta paljon enemmän, jos koko ajan ei täydy kärvistellä järkyttävän ähkyn sekä turvonneen vatsan kanssa. Nyt ajattelinkin jakaa teille muutaman vinkin, joilla itse aion välttää ainakin ne pahimmat juhannusmorkkikset. Eiköhän siis mennä asiaan!

1. Nopea treeni. Lyhyen, intensiivisen treenin (esim. plyo tai hiit) voi vetäistä missä tahansa, vaikka mökillä laiturin nokassa – eikä aikaakaan mene kuin 10-20 minuuttia!

2. Muista vedenjuonti. Veden juonti on tietenkin tärkeää aina, mutta juhannushulinoissa tuon elämän eliksiirin lipittäminen saattaa unohtua tavallista helpommin. Veden juonti kannattaa muistaa ihan jo sääennusteidenkin takia, kun korkeita lämpötiloja on ilmeisesti luvassa (ihanaa!). Vedenjuonti aterioiden välissä voi myöskin vähentää turhaa napostelua.

3. Herkuttele maltillisesti. Missään nimessä ei kannata kaikista juhannusherkuista kieltäytyä, annoskateus siinä vain äkkiä syntyy kun ympärillä ihmiset herkuttelevat makkaroilla ja muilla rasvaisilla grilliherkuilla. Tarjolla on varmasti myös kevyempiä vaihtoehtoja, esimerkiksi grillattuja vihanneksia, joten pelkällä makkaralla tuskin tarvitsee lautasta täyttää. Anna itsellesi lupa syödä tarjolla olevia herkkuja – mutta muista maltillisuus.

4. Ateriarytmi. Pyri pitämään kiinni säännöllisestä ateriarytmistä. Jos napostelet vähän väliä, epämiellyttävä ähky on melko varmasti saavutettu ennen kuin huomaatkaan.

5. Ei alkoholia. Jos harkitset juomisen sekä juomattamuuden välillä, suosittelen jälkimmäistä – edes jompana kumpana päivänä. Vaikka alkoholi ”kuuluu” Suomessa juhannusperinteisiin voimakkaasti niin sääntöön voi tehdä poikkeuksen. Jaksat myös seuraavana päivänä kuluttaa edellisen päivän makkarat sen sijaan että ne jämähtäisivät vyötärölle, jos jätät darran kanssajuhlijoiden nautittavaksi. 😉

6. Älä stressaa. Juhannus on kuitenkin vain kerran vuodessa, joten on turha soimata itseään vaikka menisikin hieman plörinäksi. Tärkeintä on kuunnella kehoa sekä sitä omaa oloa.

image

Mun juhannusjuomina toimii nää Celsiuksen virkistysjuomat

Ihanaa juhannusta! ❤️

 

-Janina

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen

You must be logged in to post a comment.